vd-velde-it-den-haag-webshop-bouwen-bericht-blog

Ben je op zoek naar een webdesigner om jouw website te laten maken? Wil je een webshop beginnen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Jij wilt jouw idee uitwerken en jij wilt dit omzetten naar een webshop. Samen maken wij van jouw prachtidee een functioneel ontwerp. Maar waar moet jij nu aan denken voordat je bij ons of een andere webdesigner aan klopt?

Een webshop bouwen of beter gezegd designen gaat niet zonder een plan. Heb jij een uitgebreid plan voor jezelf of jouw bedrijf uitgewerkt? Van financiering tot aan het leveren van jouw producten? Van het hebben van een marketingstrategie tot aan het hebben van een goede hosting? Er komt meer bij kijken dan menigeen denkt.

We hebben de belangrijkste punten voor jou op een rijtje gezet:

  1. Logo en huisstijl – een goed doordacht logo en huisstijl zijn één van de basisitems voor jouw webshop of website. Jij dient van te voren reeds te bepalen of je bijvoorbeeld een ronde, vierkante of rechthoekig logo wilt. Welke kleuren wil je? Welk lettertype of font wil je gaan gebruiken? Daaraan gerelateerd, wat is jouw doelgroep en wat is jouw target? Het ontwerpen van een logo is overigens een vak apart. Schoenmaker blijf bij je leest zeggen wij altijd; voor het ontwerpen van jouw logo kun je het beste een Graphical Designer inschakelen.
  2. Hosting – een goede hosting partij is dé motor van jouw website! Heeft de hosting partij aan de achterkant van jouw website of webshop voorzien van alle benodigde software met de nieuwste updates en zijn deze ook daadwerkelijk in gebruik? Denk aan bijvoorbeeld Cpanel, PHP of SQL. Onze hosting is van al deze items voorzien én is up-to-date. Wij verhuizen jouw website of webshop gratis naar onze hosting!
  3. Domein – heb jij een domeinnaam voor jouw website of webshop in gedachten? Wij kunnen deze voor jouw bedrijf registreren. Kostenloos. Uiteraard dient deze naam wel beschikbaar zijn. Vertel nóóit en te nimmer jouw misschien te gebruiken domeinnaam aan een ander persoon of bedrijf. De praktijk heeft helaas uitgewezen dat personen soms jouw naam gaan claimen en dan mag jij daar later voor gaan betalen. Dat wil je natuurlijk niet! Daarnaast bieden wij, zoals aangegeven in punt 2, hosting aan voor jouw domeinnaam. Je krijgt dan dus je eigen ruimte, mail-adressen én kun je bijvoorbeeld sub-domeinen aanmaken.
  4. Social Media – heb je al social media kanalen zoals Facebook, Instagram of YouTube? Social Media kanalen afgestemd op jouw doelgroep? Zo niet, maak je die dan aan of wil je dat wij dat voor je doen? Wij kunnen deze berichten voor jou integreren in jouw website of webshop. Dit maakt het geheel minder statisch en dat betekent weer een pluspuntje voor Google. Daarnaast dien je voor een goed bereik en voor het hoger komen in Google, zeker 2 á 3 keer per week iets op je website te plaatsen. Wanneer je dat niet doet, ziet Google je simpelweg niet vaak genoeg. Het zogenaamd ‘indexeren door Google’ gebeurt ten allen tijde, 24/7. Adverteren en volgers krijgen is uiteraard belangrijk voor jouw doel en uiteindelijk cruciaal voor jouw omzet etc. vd Velde IT Den Haag is dan ook niet verantwoordelijk voor jouw doelen c.q. omzet of winstmarge(s).
  5. Onderhoud – laat jij je website onderhouden of wil je het zelf doen? Een WordPress website is opgebouwd uit een (op maat gemaakt) thema, plug-ins, CSS en andere code. Een thema en de plug-ins krijgen zeer frequent een update. Deze updates zijn cruciaal voor de veiligheid van jouw website. Je wilt niet dat hackers hun gang kunnen gaan. Dat wil je al helemaal niet wanneer je een webshop met klantgegevens hebt! Daarnaast zijn deze updates van belang voor de werking van jouw website en deze geven dus ook nieuwe functionaliteit(en) aan jouw website of webshop. Wij kunnen dit voor je verzorgen of we kunnen dit aan je uitleggen, waardoor je het zelf kunt gaan uitvoeren. Bij het updaten van plug-ins dient men wel te weten wat men doet. Het kan voorkomen dat een website crasht door het updaten van een plug-in. Helaas biedt de hedendaagse techniek niet de perfectie. Mocht dit misgaan zoeken wij dus altijd naar de oorzaak en verhelpen dit. Daarmee komen wij dus ook bij het volgende punt.
  6. Backups – voorzie jij je website of webshop van backups? Wij voeren met regelmaat backups uit, waardoor jouw website of webshop snel weer online kan. Het is ervaringsgewijs niet vaak voorgekomen, maar men dient er rekening mee te houden dat een backup terug gezet dient te worden. In onze onderhoudsabbo’s zit een backup inbegrepen. Wij maken deze en bewaren deze op een veilige plaats op een zogenaamde server.
  7. Thema en plug-ins – welk thema is geschikt voor jouw doel? Wij werken met WordPress met daarin thema’s van een leverancier. Deze zijn ten alle tijde betaald, daar deze leveranciers garant staan voor updates en support. Veelal zit daar een compleet bedrijf achter welke dit verzorgt. Mochten wij dus een issue hebben, dan kunnen wij altijd bij hen aankloppen. Binnen het thema bevindt zich dan een demo, welke wij op maat voor jouw designen. Daarnaast maken wij gebruik van programmeertaal zoals CSS. Hiermee kun je ‘speciale wensen’ tot in de kleinste puntjes verzorgen. Soms is er even onderzoek en support van de leverancier nodig; dit kan tijd kosten. De plug-ins zijn ook onderdeel van de motor van jouw website. Zie het als een bougie. Een inmiddels ouderwetse motor kan toch niet starten zonder een bougie?
  8. Content – heb jij afbeeldingen en tekst(en) paraat? Vooral bij een webshop zijn goede foto’s of afbeeldingen voor jouw producten van groot belang. Het inhuren van een professionele fotograaf is zelfs een advies! De afbeeldingen dienen van een juiste formaat te zijn en van een goede kwaliteit; de formaten geven wij uiteraard door tijdens het design proces. Voor een website kunnen wij gebruik maken van zogenaamde ‘stock’ foto’s. Deze kunnen wij gratis of betaald aanleveren. Daarnaast dien men dus teksten aan te leveren. Uiteraard kunnen wij meedenken over jouw teksten, maar soms zijn wij inhoudtechnisch afhankelijk van jou.
  9. AVG en GPDR – ken jij de wettelijke normen? Volgens het AVG- en GPDR-beleid zijn we verplicht om bijvoorbeeld een cookie-bar te implementeren. Daarnaast is een Privacy pagina verplicht; daarmee wijs je jouw bezoekers op hun rechten en plichten. Heb je al nagedacht over Algemene Voorwaarden? Voor een webshop is dit zelfs wettelijk verplicht. Voor een webshop dien je ook bijvoorbeeld het retourbeleid in te vullen. Dit zijn zo maar een aantal aspecten waarmee je vantevoren rekening dient te houden.
  10. Betalingsverkeer – heb je een webshop of wil je via je website donaties of ander betalingsverkeer laten lopen? Wij werken altijd met Mollie. Dit is een Nederlandse instantie welke jouw betalingsverkeer kan regelen. Denk aan betalingen via PayPal of via uiteraard een creditcard of bank. Jouw website of webshop wordt in zijn geheel door hen gescreend, alvorens je er gebruik van kunt maken. Voor meer info klik op de link Mollie.
  11. Verzendmogelijkheden – ga je jouw producten vanuit jouw webshop of website verzenden? Een aanbeveling is Sendcloud. Dit is een Nederlands bedrijf, welke wereldwijd in goed aanzien staat. Via deze plug-in kun jij van A t/m Z het verzenden van jouw producten regelen. Van kleine tot grote verpakkingen of van binnen Nederland tot wereldwijd verzenden. Labels printen met een zogenaamde Zebra printer? Dat is wel aan te bevelen. Uiteraard kun je ook ‘gewoon’ jouw producten met PostNL of DHL verzenden. De mogelijkheden zijn niet beperkt. Voor meer info over SendCloud klik op deze link SendCloud.
  12. SEO – oftewel het gevonden worden via Google en andere zoekmachines. Standaard zetten wij de plug-in Yoast in voor het gevonden worden op het grote internet. Dit is ook een Nederlands bedrijf welke het ook wederom goed doet. Er zijn al miljoenen downloads de revue gepasseerd. Er dient gelijk gezegd te worden dat wij geen garantie bieden voor een eerste plaats op de eerste pagina. Jouw website of webshop is óók afhankelijk van jouw adverteren en van het promoten door jou op jouw Social Media kanalen. Indien gewenst kunnen wij nog een breder pakket qua SEO aanbieden. Vraag hiervoor gerust om meer informatie. Voor meer info over Yoast klik op de link Yoast.
  13. AdWords – betaald adverteren via Google en wél sneller naar voren komen met jouw website of webshop? Dit kan mogelijk gemaakt worden door Google met AdWords. Je kunt variërend een budget gebruiken van 40 tot 4000 euro. Het is maar net wat je eraan wilt uitgeven en wat jouw doelen zijn. Dit werkt volgens het aantal ‘klikken’ naar jouw website of webshop. Wanneer men zoekt naar jouw trefwoorden zul je ook eerder naar voren komen. Dit kunnen wij voor je regelen c.q. instellen. Voor meer info klik op de link AdWords.
  14. Google Mijn Bedrijf – een bedrijfspagina op Google voor jouw website of webshop? Google heeft een eigen ‘systeem’ voor bedrijven. Wanneer men via Google zoekt naar jouw bedrijfsnaam, ziet men alle informatie met betrekking tot jouw bedrijf. Uiteraard zijn daar vele facetten aan verbonden. Ook dit kunnen wij voor jouw bedrijf regelen. Voor meer informatie klik op de link Google Mijn Bedrijf.

Zo staan er heel wat punten op een rijtje waar jij als ondernemer informatie over kunt vinden of waarover je dient na te denken. Het opzetten en designen van een website is géén simpel iets. Voor raad en daad zijn wij uiteraard ten allen tijde beschikbaar. Middels juiste communicatie en Jip en Janneke taal leggen wij graag alles aan jou uit. We begrijpen dat we geen vaktaal kunnen gebruiken. Ook wij kunnen het handschrift van een huisarts niet lezen. Zomaar een vergelijking welke wel degelijk van toepassing is!